تاریخچه طراحی لوگو و آرم

۱۳۹۷-۰۲-۲۳

عناصر و نشانه گرافیکی که امروز شاهد آن هستیم، پاسخی قطعی از تکنیک های گرافیکی متعددی هستند که طی دو قرن گذشته مورد بررسی و اجرا قرار گرفته اند. تاریخچه و تکامل تکنیک های طراحی لوگو از گل و هنر مینیمالیستی گرفته تا خطوط و اشکال صاف و کج همگی درک کنونی ما را از این هنر شکل داده اند.

هنگامی که از طرق مختلف در حال برقراری تعامل با دیگران هستیم، بیشتر به اهمیت لوگو و نشانه ها در زندگی روزمره و نحوه تکامل آنها طی دو قرن گذشته پی خواهیم برد.

آیا تاریخچه و علت خلق لوگوی “اپل” برای شما جالب است؟ آیا لوگوی “استارباکس” برای شما نا مفهوم است؟ این لوگوها و نشانه نقاط برجسته ای از تاریخ را برای ما روشن می کنند تا حجم عمده ای از حرف ها و ناشنیده ها را سریعتر در یک نگاه قابل فهم و انتقال کنند.


۱۸۳۷-۱۹۰۱

عصر ویکتوریا

“تلاش اولیه برای نمادگرایی”

در دوره عصر ویکتوریایی، سلطنت ملکه ویکتوریا، هنرمندان و طراحان گرافیک را به مرز آنچه امروز “طراحی گرافیک” می نامیم هدایت کرد. تلاش آنها برای قرار دادن طرح های متقارن، تزئینات سنگین و دکوراسیون، تقریبا نیمی از قرن در تاریخ سلطنت ملکه ویکتوریا را به خود اختصاص داده بود. به همین دلیل آنچه در شروع از این جنبش الهام گرفته شد سبک تازه ای را به دنیا معرفی کرد …

 

ابتدایی ترین لوگو کمپانی (PEPSI)

تاریخچه لوگو پپسی همانند نوشیدن آن شگفت انگیز است. لوگوی پپسی که امروز شاهد آن هستیم با استفاده از سبک گوتیک پس از پیدایش “گوته” اولین بار در سال ۱۸۹۸ استفاده شد، هنگامی که نوشیدنی براد به پپسی کولا تغییر نام پیدا کرد.

 

۱۸۸۰-۱۹۱۰

هنر و صنایع دستی

“روزهای هنرهای تزئینی و زیبا”

این جنبش بین المللی استفاده از عناصر تزئینی را در طراحی لوگو با استفاده از اشکال ساده در سبک های قرون وسطی، عاشقانه و عامیانه، دکوراسیون با باقت های سنگین و حروف الفبا نشان داد. این جنبش همچون پلی بین ارزش های عصر سنتی ویکتوریا و عصر مدرن عمل کرد. یکی از این لوگوها که نمونه ای از آنچه شروع جنبش مدرن در طراحی عنوان می شود در زیر آمده است.

لوگو کمپانی (JACK DANIEL'S)

۱۸۷۵-تاج و گل و خطوط منحنی

همانطور که در این لوگو نشان داده شده، استفاده از طرح های منحنی و یا خطوط صاف در کنار حروف الفبا اولین قدم های این جنبش برای طراحی نشانه های مدرن بود. بعنوان عنصری تاثیرگذار در طراحی لوگو، یکی از نشانه هایی که از ابتدای طراحی به امروز در دنیا شاهد تغییر نبوده است این لوگو است که هنوز هم بعنوان یکی از محبوب ترین های صنعت تولید نوشیدنی از یاد نرفته است.

 

۱۸۹۰-۱۹۲۰

هنر نو

“جدیدها جدیدترین ها را پیدا کردند”

سبک نوآورانه یک فسلفه طراحی گرافیکی محبوب است که برای تصاویر مسطح، نقاشی  و نقاشی های دستی بکار گرفته شده. این جنبش هنری جدید، الهام بخش طراحان لوگو برای به اختیار گرفتن فرم ها و ساختارهای طبیعی در طراحی لوگو است.

لوگو کمپانی (VERSACE)

نشانی نمادین برای نام تجاری معروف صنعت پوشاک و مد

“ورساچه” یک نمونه خاص در استفاده از سبک هنری نوآورانه است. نشان توصیفی با استفاده از خطوط انتزاعی برای ایجاد یک الگوی تزئینی مانند پیچ و خم دور گردن مدوسا، یک زن یونانی تبدیل شده به هیولا توسط الهه آتنا بخاطر اشتباهاتش.

 

۱۹۱۰-۱۹۳۵

آغاز مدرن

“ظهور شورش”

مدرنِ مدرن زمانی بود که طراحان گرافیک از ریشه های سنتی طراحی فاصله گرفتند و سبک های طراحی سنتی تجربی پیوستند. طرح های لوگو به لحاظ هندسی کامل با رویکرد مینیمالیستی که دارای نوعی خاص از عکس به جای تصاویر بود. این دوره زمانی بود که طراحان لوگو قبل از شکل دادن لوگو طراحی آن را شروع کردند، چیزی که حتی امروز نیز ادامه دارد…

لوگو کمپانی (MANOLI)

“نمادی برای سیگار”

تا زمانی که عصر مدرن در طراحی به این شکل پیش نرفته بود، طراحان میتوانستند از یک خط مشی مشخص برای طراحی لوگو استفاده کنند. بر خلاف هنجارهای جامعه، این طراحی مدرن برای نام تجاری سیگاری محبوب، در زمان خود از عصر موجود پیشی گرفت.

 

۱۹۰۵-۱۹۳۵

اکسپرسیونیسم آلمانی

اکسپرسیونیسم آلمانی یک سبک در طراحی لوگو است که با دیدگاه احساسی و معنوی جهان مطابقت دارد. این سبک جدید نور را با خطوط زاویه ای مستطیلی، چهره های هندسی، اشکال انتزاعی و عناصر مذهبی و فرهنگی در رنگ های سیاه و سفید معمولی کنار هم میچیند.

لوگو کمپانی (VOLKSWAGEN)

مدت ها قبل از جنگ جهانی دوم، زمانی که اصطلاح گراهای آلمانی در حال صحبت در خصوص استفاده اصطلاحات در جامعه هنر بودند، لوگوی کمپانی “فولوکس واگن” در سال ۱۹۳۸ در قالب نشانگر دنده شکل جبهه کارگری آلمانی طراحی شد. این لوگو مدرن، در تاریخ باشکوه آلمان رویکردی مینیمالیستی در شکل خود بکار گرفت.

 

قرن نوزدهم – قرن بیستم

مدرن

“تازگی را بساز! تازگی را بساز!”

بلافاصله پس از گذشت عصر دکوراسیون سنگین، یک جنبش فلسفی به وجود آمد که نه تنها توسعه جوامع صنعتی مدرن را شکل داد و باعث رشد سریع شهری شد، بلکه باعث تغییر پویایی صنعت طراحی لوگو نیز گشت. شکل ظاهری و انعطاف پذیر بیشتر، این آغاز چیزی بود که بعداً به سبک “مینیمالیسم” تبدیل شد.

لوگو کمپانی (ADIDAS)

۱۹۱۵-سوپرماستیز

جنبش سوپرماستیزم، هرگونه استفاده از تصاویر صنعتی را در طراحی لوگو و نشانه رد کرد و این موضوع را به تصویر کشید که عدم استفاده از تصاویر روح نشانه را روحانی تر میسازد و قدرت لوگو و نشانه را برای تفسیر چندگانه بالا می برد.

 

۱۹۲۵-۱۹۴۰

هنر چیدمان “دکو”

“سلام بر فن آوری!”

هنر دکو سبک جدیدی مرکب از انگیزه های هنری سنتی با عناصر مکانیکی و مواد است. شما می توانید در این سبک یک محصول با استفاده از رنگ های روغنی، شکل های هندسی پر رنگ و تزئینات شاد ایجاد کنید. لوگوهای اینچنین لوکس و پر زرق و برق، انعطاف پذیر و وفادار به پیشرفت و تکنولوژی هستند.

لوگو کمپانی (UPS)

“بزرگتر از زندگی”

در این سبک، لوگو با شکل ساده و پر از ظرافت پیچیده در یک نماد شکل گرفته است.

 

۱۹۳۴-۱۹۴۵

حریف واقعی

“زمانی که هنر تبدیل به تبلیغ شد!”

رئالیستی قهرمانانه به جای اینکه یک جنبش هنری باشد، بیشتر تبلیغی است که با رئالیسم سوسیالیست و رژیم های کمونیستی همراه بوده است. ویژگی های اصلی رئالیسم ترسیم چهره ها به عنوان انواع ایده آل و نماد در آرم و رد صلاحیت مدرنیسم در هنر است.

لوگو کمپانی (AMERICAN AIRLINE)

سبک واقع گرایی قهرمانانه هنر براساس چهره ها و یا نمادهای کلاسیک و اساطیری به وجود آماده است. این عناصر گرافیکی باعث وفاداری و وظیفه شناسی در بین توده های مردم شده است

 

۱۹۴۵-۱۹۷۰

آخرین مدرن

“وقتی سادگی یک مجموعه جدید بود”

عصر مدرن زمانی بود که یک روش غیر تزئینی به کار گرفته میشد که طراحی لوگو با سادگی انجام پذیرد. سبک های طراحی مدرن با استفاده از عناصر کلاژ تصویری یا شکل های همپوشانی در طراحی لوگو، یکپارچه سازی متن و تصویر را ساده و دراماتیک کردند.

لوگو کمپانی (IBM)

“ساده، تاثیرگذار، IBM”

مدیر اجرایی شرکت بین المللی کسب و کار ماشین آلات (IBM) در سال ۱۹۵۶، پس از موقعیت تازه ای که در سال ۱۹۲۴ به دست آورده بود لوگوی جدید خود را در سال ۱۹۵۶ معرفی کرد و فرزندش را برای ادامه هدایت امور شرکت برگزید. لوگوی ساده و قدرتمند لو ثابت کرد که تایپوگرافی ساده می تواند شگفت انگیز باشد. از آن زمان یکی از چیزهایی که اصلا در IBM تغییر نکرد لوگوی ساده و تایپوگرافی آن شرکت بود.

 

۱۹۷۵-۱۹۹۰

پست مدرن

“قانون شکنی”

پست مدرنیسم زمانی بود که طراحان گرافیک علاقه خود را به تزئینات، نشانه گذاری و عالم بصری دوباره بازنویسی کردند. این دوران وسواس طراحان را با پیشرفت به چالش کشید و عمدتا نظریه BAUHAUS را نقض کردند. شما به سادگی می توانید کارکترهای طنز آلود، ترکیب رنگ های عجیب و بافت های تصادفی را در این دوره ببینید.

لوگو کمپانی موزیک تلویزیونی (MTV)

لوگوی MTV Music Television بعنوان پویاترین آرم و نشانه پست مدرن در زمان آغاز این دوره در سال ۱۹۸۱ به طور مداوم در کنار برخی از محبوب ترین لوگوها در سطح جهانی قرار گرفت. شکل و اندازه تمام عناصر در طراحی این لوگو در کل تاریخ عمر آن تاکنون یک دست باقی مانده و تنها رنگبندی آن در طول زمان دستخوش تغییرات بسیاری بوده است.

 

۱۹۸۵ – عصر حاضر

دیجیتال

“عصر Adobe Illustrator”

عصر دیجیتال دقیقا یک جنبش تارخی نیست، زیرا امروز نیز در حال وقوع است. در حقیقت لوگوهای دوران دیجیتال در خصوص فقط موضوع دیجیتال نیستند، آنها می توانند هر چیز ممکنی را در بر بگیرند، مانند کثیفی، هرج و مرج، افراط و تفریط، پوچی، طبقه بندی، ناپایداری، شاعرانگی و البته به صورت خفیف.

لوگو کمپانی (INTEL)

“هوش درونی”

با استفاده از اصل محکم “ساده تر و بهتر”، این لوگو به گونه ای طراحی شده تا یک دایره به نحوی با استفاده از خطوط بی ارتباط طراحی شود که شما جذب طراحی آن شوید.

 

۲۰۰۱ – حال حاضر

“مینیمال و تخت”

مینیمالیسم یک سبک است، سبکی که برای ارائه توهمات سه بعدی تشکیل شده و بر استفاده از عناصر ساده، تایپوگرافی و رنگ های مسطح در طراحی لوگو تمرکز دارد. این سبک توسط طراحان لوگو به عنوان یکی از بهترین تکنیک ها شناخته شده است، زیرا به آنها اجازه می دهد تا طراحی لوگو راحت تر و کارآمدتر باشد.

لوگو کمپانی (GOOGLE)

“گوگل”

تاریخچه لوگوی “گوگل” بسیار شگفت انگیز است. جدیدترین لوگوی این شرکت که در سپتامبر ۲۰۱۵ معرفی شد، در برگیرنده یک حرف بزرگ G به رنگ آبی در کنار سایر حروف به صورت کوچک و تناسب رنگ منطق است.

 


آینده طراحی لوگو و نشانه

“کمتر یا بیشتر …”

طراحی لوگو طی ۲۰۰ سال گذشته دستخوش تغییرات بسیاری شده است. با گذشت زمان نوآوری و رویکردهای همگانی پوسته صنعت طراحی گرافیک را تغییر داده است. شاید هنگامی که بحث طراحی از سر گرفته می شود تنها چیزی که به ذهن میرسد کلمه طراحی یا Design باشد اما واقعیت موضوع چیز دیگری است. بازاری پرطرفدار در اطراف ما که تشکیل شده از شبکه هنرمندان گرافیک، طراحان آرم، نقاشان و دیگر هنرمندان بصری سرتاسر جهان که مایل به ایجاد ایده های خلاقانه ای برای شما در کمترین محدودیت زمانی و قیمت های مقرون به صرفه هستند.

مطمئن باشید که این رادیکال ترین دوران در تاریخ طراحی لوگو و نشانه به شمار خواهد رفت


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *